تماس با واحد تأمین‌مالی

سرمایه‌گذاری‌های جایگزین

سرمایه‌گذاری جایگزین، شامل دارایی‌های مالی است که در یکی از دسته‌های سرمایه‌گذاری متعارف قرار نمی‌گیرند. دسته‌بندی‌های متعارف شامل سهام، اوراق قرضه و پول نقد است. سرمایه‌گذاری‌های جایگزین می‌تواند شامل صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی، صندوق‌ جسورانه، تأمین‌مالی‌جمعی و مشتقات مالی باشد.املاک نیز اغلب به عنوان سرمایه‌گذاری جایگزین طبقه‌بندی می‌شوند. 

تأمین‌مالی جمعی

​​​​​​​
سرمایه‌گذاری جمعی، فضای مناسبی را برای ملاقات شرکت‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران منفرد فراهم می‌کند. هر شخصی با هر میزان سرمایه - هر چند اندک- می‌تواند در سرمایه‌گذاری جمعی شرکت کند. در این روش افراد در ازای دریافت سهام طرح در شرکت‌هایی که به دنبال سرمایه برای رشد هستند سرمایه‌گذاری می‌کنند.  انتخاب این مدل، می‌تواند فرصت فوق‌العاده‌ای برای کسب سود قابل توجه فراهم کند و البته به مشاغل مورد اعتماد سرمایه‌گذاران کمک کند. سرمایه‌گذاری جمعی سهام از طریق پلتفرم‌های(سکو) آنلاین صورت می‌گیرد. این پلتفرم‌ها شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران را در کنار هم قرار می‌دهند.  یک پلتفرم(سکو) سرمایه‌گذاری جمعی باید توسط یک عامل مجاز اداره شود و به عنوان "سکوی تامین‌مالی جمعی" از شرکت فرابورس ایران برای فعالیت مجوز دریافت نماید.  همچنین یک سکو باید خدمات تامین‌مالی جمعی را زیر نظر یک نهاد مالی ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه نماید. سکوی هم‌آفرین با دریافت مجوز از فرابورس تحت نظارت شرکت سرمایه‌گذاری فاینتک خدمات تامین‌مالی جمعی را بصورت کاملا حرفه‌ای ارائه می‌نماید.

صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی

امروزه یکی از مهم‌ترین مشکلات بنگاه‌ها و کسب‌ وکارهای کشور مسئله تامین‌مالی است. بخشی از علت عدم جریان پیدا کردن نقدینگی به سمت بنگاه‌ها و کسب‌وکار‌ها به مشکلات کلان نظام بانکی برمی‌گردد اما نمی‌توان عدم وجود ابزارها و نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری قابل اعتماد و منطبق با نیازها و شرایط کشور را نیز در این زمینه نادیده گرفت. در بازارهای مالی بین‌المللی ابزارها و نهادهای مختلفی وجود دارد که با توجه به تمایلات و سلیقه‌های سرمایه‌گذاران و نیازهای بنگاه‌ها اختصاصی ‌شده‌اند. در ایران هم چندسالی است که سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) و شرکت‌های استارتاپی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است، اما این حوزه به دلیل اینکه با شرکت‌های در مرحله بذری (seed) و یا در مرحله توسعه‌ی اولیه سروکار دارند، برای بسیاری از سرمایه‌گذاران جالب توجه نیست چراکه این دسته از سرمایه‌گذاران بیشتر به دنبال کسب‌وکارهایی‌ هستند که تا حدی به بلوغ رسیده ‌باشند. این نوع از سرمایه‌گذاری در واقع منطبق با فعالیت‌ها و عملکرد نهادهایی است که از آن‌ها به نام صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی (Private Equity Fund) یاد می‌شود. این نوع صندوق‌ها با جمع‌آوری منابع از سرمایه‌گذاران، در طی یک دوره هفت تا ده ساله اقدام به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خصوصی کوچک و متوسط و یا شرکت‌های دچار بحران می‌کنند،‌ آن‌ها را رشد، توسعه و ارتقا می‌دهند و در نهایت با عرضه سهام آنها به دیگر سرمایه‌گذاران و یا حتی در بورس، بازدهی قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاران خود رقم می‌زنند.

صندوق خصوصی (PE) در ایران 
​​​​​​​

در ایران دستورالعمل تاسیس و راه‌اندازی صندوق‌های خصوصی در سال نود‌و‌هفت توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تهیه و ابلاغ شد. واحدهای این صندوق‌ها به شکل قابل معامله در بورس هستند، ساختار حاکمیت شرکتی‌ آن‌ها در قالب واحدهای ممتاز(که تشکیل‌دهنده مجمع صندوق‌ هستند) و واحدهای عادی اداره می‌شود. تصمیمات سرمایه‌گذاری آن با مسئولیت مدیر صندوق، در چارچوب مصوب مجمع، و با کمک کمیته سرمایه‌گذاری، اتخاذ می‌شود.
معرفی صندوق خصوصی اعتبار سرمایه نو‌آفرین
فاینتک درخواست تاسیس اولین صندوق خصوصی ایران را در سال ۱۳۹۸ به فرابورس ارائه و سپس مجوز فعالیت این صندوق را در خردادماه ۹۹ دریافت نمود. ساختار و موسسین این صندوق به شرح زیر می‌باشد.

فرآیند انتخاب فرصت سرمایه‌‌گذاری صندوق اعتبار سرمایه نو‌آفرین 
​​​​​​​

راهبرد کلی سرمایه‌گذاری صندوق “نوآور” سرمایه‌گذاری از طریق تملک ۱۷ تا ۳۵ درصدی سهام در شرکت‌هایی است که قابلیت پذیرش در فرابورس (حداقل در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس) را داشته باشند تا به این طریق صندوق بتواند با تامین‌مالی آنها موجب رشد و توسعه آن شرکت‌ها شده و به موازات شرایط پذیرش آن‌ها را نیز فراهم نماید. در انتها نیز استراتژی خروج صندوق واگذاری سهام خود در عرضه اولیه سهام در فرابورس می‌باشد.
فرآیند سرمایه‌گذاری در صندوق اعتبار سرمایه نو‌آفرین
به طور کلی متقاضیان تامین‌مالی از این صندوق باید فرآیند زیر را طی کنند:

متقاضیان می‌توانند از طریق شماره تلفن 42417000-۰۲۱ داخلی 103 تماس برقرار نمایند.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش