تماس با واحد تأمین‌مالی

تأمین‌مالی مبتنی بر سرمایه

روش‌‌های تأمین‌مالی سرمایه‌ای به روش‌هایی گفته می‌شود که سرمایه مورد نیاز از محل حقوق صاحبان سهام تأمین شده‌است. از انواع روش‌های تأمین‌مالی سرمایه‌ای می‌توان به پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه، افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهام‌داران یا جذب سرمایه‌گذار جدید اشاره کرد.

پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه

 
بازار سرمایه به‌عنوان یکی از ارکان اقتصاد کشور نقش مهمی در جذب پس‌اندازها و منابع مالی کوچک مردم و تخصیص آن‌ها در جهت تأمین‌مالی طرح‌های بزرگ اقتصادی دارد. تردیدی نیست که رشد اقتصادی، توسعه رفاه و عدالت اجتماعی و گسترش سازوکارهای تأمین‌مالی درگرو رشد بازار سرمایه به‌تناسب سایر اجزای سیستم اقتصادی است. ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه ضمن کمک به رشد بازار سرمایه، به تعالی و رشد آن‌ها در فضایی رقابتی و شفاف منجر شده و نام و اعتبار آن‌ها را در جامعه ترقی می‌بخشد. شرکت مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک به‌منظور بهره‌مندی شرکت‌ها از مزایای بازار سرمایه ، خدمات مورد نیاز جهت پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه را ارائه می‌دهد.
پذیرش به‌صورت کلی عبارت است از فراهم شدن امکان معامله اوراق بهادار موردنظر در یکی از بازارهای بورس تهران یا فرابورس ایران که برای این منظور لازم است شرکت‌های متقاضی شرایط خود را با الزامات و مقررات مورد نظر این بازارها منطبق نمایند. انجام فعالیت پذیرش نیازمند رابطی میان بورس‌ها با ناشر است که این امر مطابق قانون بر عهده "مشاور پذیرش" است.
به طور کلی فرآیند عمومی پذیرش شامل مراحل زیر است:

مزایای پذیرش
به طور کلی پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه مزایای زیر را برای آن‌ها در بر دارد

الزامات پذیرش
​​​​​​​

پذیرش شرکت‌ها شامل شرایط عمومی است که در تمامی بازارهای فرابورس مشترک است و دارای شرایط اختصاصی برای هر یک از بازارها می‌باشد. در جداول زیر این شرایط را ملاحظه می‌فرمایید:

فرآیند اجرایی پذیرش و خدمات فاینتک
​​​​​​​

به طور کلی فرآیند پذیرش و خدمات فاینتک در این حوزه را می‌توان در هشت فاز در نظر گرفت:
بررسی دقیق وضعیت مالی و عملیاتی شرکت و اصلاح ساختار برای پذیرش: تیم فاینتک با توجه به شناخت نقطه نظرات کمیته پذیرش و تجربیات مناسب خود در این زمینه، اقدامات مقتضی جهت باز طراحی صورت‌های مالی و مستندات و اطلاعات شرکت را صورت داده تا حداکثر انطباق با قوانین نوشته و نانوشته پذیرش انجام پذیرفته، هم‌چنین از دید سرمایه‌گذاران بازار سرمایه شرکت با بهترین وجه خود وارد بورس شود.
پذیرش شرکت در فرابورس: فاینتک با تهیه مستندات، تدوین امیدنامه، انجام مکاتبات به همراه حضور فعال در کمیته پذیرش فرابورس و دفاع از پذیرش، سختی این گام را برای شرکت به حداقل خواهد رساند.
تغییر ماهیت حقوقی شرکت و درج نماد: پس از پذیرش، اخذ مجوزات لازم از سازمان بورس و انجام اقدامات مقتضی به منظور تغییر ماهیت شرکت به سهامی عام صورت پذیرفته و نماد اختصاصی جهت انجام معاملات در بورس اخذ می‌گردد.
ارزش‌گذاری سهام شرکت: ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها فرآیند علمی و تخصصی است که فاینتک به عنوان یک نهاد مالی دارای مجوز ارزش‌گذاری از سازمان بورس و کارشناس رسمی دادگستری و علاوه بر تکیه گزارشات متقن ارزش‌گذاری، براساس سوابق و تجربیات متعدد قبلی خود نسبت به دفاع از ارزش برآوردی و مذاکره با ارکان بازار برای عرضه سهام با قیمت مورد نظر اقدام می‌نماید. شایان ذکر است تعیین قیمت سهام در هنگام عرضه‌اولیه عامل بسیار مهی برای سهام‌داران فعلی شرکت به شمار می‌آید به نحوی که هر درصد نوسان در قیمت می‌تواند موجب چندین میلیارد تومان افزایش یا کاهش در ارزش دارایی آن‌ها در بازار سرمایه شود.
بازاریابی سهام قبل از عرضه: با توجه به اینکه اقبال سهام‌داران حقیقی و حقوقی به سهام شرکت وابستگی زیادی به شناخت آنها از سهام دارد و این مساله روند حرکت قیمت سهام پس از عرضه اولیه را نیز تحت تاثیر خود قرار میدهد، لذا فاینتک پیش از عرضه سهام اقدام به برگزاری جلسات بازاریابی مختلف با سرمایه‌گذاران (Roadshow) نموده و ابعاد مختلف شرکت و پتانسیل‌ها و روند آتی عملکرد آن را معرفی می‌نماید. شایان ذکر است بازاریابی خوب، افزایش موفقیت عرضه سهام به قیمت مناسب را افزایش می‌دهد.
عرضه سهام: در زمان عرضه اولیه سهام لازم است 10 تا 20 درصد از سهام شرکت (بسته به نظر فرابورس) در بازار عرضه گردد. هرچند بازه زمانی عرضه سهام توسط بورس تعیین می‌گردد اما زمان دقیق عرضه می‌تواند توسط شرکت مشخص شود. عرضه سهام در روز نامناسب که با توجه به رصد جریانات پولی بازار سرمایه، باید تعیین گردد، می‌تواند شکست عرضه اولیه را به همراه داشته باشد. لذا فاینتک با توجه به تجربیات خود در این زمینه، زمان مناسب را به شرکت جهت عرضه اولیه سهام خود پیشنهاد می‌نماید.
بازارگردانی و مدیریت قیمت سهام پس از عرضه: با توجه به ادبیات مالی که از نوسانات قیمت سهام به عنوان ریسک سرمایه‌گذاری تعبیر می‌شود، هنر فاینتک، کنترل نوسانات فوق از طریق بازرگردانی حرفه‌ای است.
عرضه‌های بلوکی سهام: پس از عرضه خرد سهام در بورس، در صورت تمایل سهامداران عمده به فروش بلوکی سهام شامل بلوک های 1، 5، 20 درصدی، فاینتک می‌تواند جذب سرمایه‌گذاران استراتژیک که پتانسیل هم‌افزایی مالی یا عملیاتی برای شرکت به همراه دارند را در برنامه خود داشته باشد.

افزایش سرمایه

​​​​​​​افزایش سرمایه یکی از روش‌های شرکت‌ها برای توسعه‌ی فعالیت‌ها، طرح‌های جدید و تأمین نقدینگی لازم برای اجرایی‌سازی پروژه‌ها می‌باشد. انواع روش‌های افزایش سرمایه به شرح ذیل است:
1. افزایش سرمایه از محل سود انباشته
2. افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهام‌داران
3. افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی سهام‌داران جدید با سلب حق تقدم از سهام‌داران قبلی شرکت
4. افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها
شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری فاینتک در ارتباط با انواع مختلف افزایش سرمایه متناسب با نیاز شرکت‌ها و هم‌چنین تهیه گزارشات توجیهی مربوطه خدمات مشاوره ارائه می‌دهد.

جذب سرمایه‌گذار

​​​​​​​بسیاری از طرح‌ها و شرکت‌ها به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای توسعه فعالیت‌های خود هستند. به همین منظور شرکت مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک پس از تهیه گزارش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری (pitch deck) و بررسی وضعیت شرکت، تاریخچه شرکت، چشم‌انداز شرکت و فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در شرکت، با افراد و موسساتی نظیر صندوق‌های خصوصی و صندوق‌های خطرپذیر که سرمایه‌گذاری در شرکت مذکور برای آن‌ها مناسب است وارد مذاکره شده و در ارتباط با ارزش شرکت و شکل مناسب سرمایه‌گذاری در شرکت با آن‌ها گفت‌وگو می‌نماید تا برای شرکت مشتری خود مناسب‌ترین سرمایه‌گذاران را جذب کند.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش